måndag 30 juni 2008

Organisera upp ditt internet

Jag vet att det har varit fruktansvärt tomt här på sistone... Det har varit mycket och sen har det var lite... Nu börjar jag iaf komma på fötter igen och har förmågan att fortsätta organisera min omgivning igen :)
Det senaste i raden är vad jag skulle vilja säga är det bästa hjälpmedlet min dator någonsin sett! Evernote är ett program som sparar och sorterar den information du samlar in via internet eller med den mobiltelefon. För min del har det varit ett utmärkt sett att spara alla bilder, roliga citat och viktiga hemsidor jag stött på genom åren. Jag har sorterat upp mina klipp i olika notebooks. En för roliga saker, en för viktiga saker, en för recept, en för jobb jag ska söka och så vidare.

Det allra bästa tycker jag är att informationen kommer att sparas även efter att websidor har stängts ner. Det finns även en synkroniseringsmekanism som gör att jag har tillgång till all information på internet från vilken dator som helst. Detsamma gäller för mobiltelefon, men så långt i utforskandet har jag inte kommit än...

En annan bra sak är att all information är sökbar så nu sipper jag leta igenom alla mina tusen bokmärken jag tidigare haft i min webläsare. Bokmärken som försvinner när datorn kraschar, vilket min har en tendens att göra.... Nu finns allt på samma ställe och en sak om är väldigt cool, men inte alltid fungerar är att även text i bilder är sökbar, även handstil fungerar!

Jag är så exalterad över det här att jag inte ska skriva mer nu... Det blir lätt för mycket då :) Men prova själv! Ni kommer inte bli besvikna...

4 kommentarer:

E-S sa...

Evernote är helt klart superbra! Tusen tack för att du organiserar min vardag!

Cia sa...

Jag ser det som min uppgift i livet att pracka på folk alla onödiga saker jag hittar :)

Liljekonvaljemö sa...

Åh, vilken underbar sak! Jag älskar den redan (innan jag hunnit hem och instalerat den på datorn ;)

Cia sa...

Det är faktiskt riktigt riktigt bra! Jag har använt det i lite mer än en månad nu och eftersom det var nytt i början ville jag ju trycka in allt jag haft sparat. Men trots det var det långt ifrån att mina 40 mb per månad tog slut! Och att samla alla recept på det här viset... Det är ju alldeles utmärkt!