
- Bra förvaring för pappren är viktigt! Jag använder brevkorgar. Tidsskriftssamlare fungerar lika bra, men är kanske lite mer skrymmande.
- Öppna all post på en gång och sortera efter principen: -- att göra, --att spara tillsvidare -- att sortera.
- Håll koll på att göra-högen och åtgärda den minst en gång i månaden, förslagvis när alla räkningar ska betalas.
- Titta igenom att spara tillsvidare-högen ibland. Där kan finnas allt från lösenord som kan vara bra att ha och program från en föreställning man varit på man inte är beredd att slänga:) Det är bra om man sorterar ur den här högen med jämna mellanrum också. Sentimentaliteten för programmet kanske släpper...
- Att sortera-högen tar jag tag i lite då och då. Det mesta sorterar jag in i pärmar under olika kategorier motsvarande vad det finns för behov. Lön, räkningar, bank, försäkringar, kvitton & garantier, studieintyg, pension, deklaration osv.
- När det blir dags för deklaration finns allt du behöver i rätt ordning i pärmen.
- En gång om året, någon gång efter årsskiftet, sorterar jag ur det som inte längre är aktuellt som lönebesked, räkningar och bankpapper, märker med rätt år och arkiverar i en för ändamålet avsedd låda i källaren. Då finns det kvar om jag skulle behöva, men är ändå inte i vägen. Vid samma tillfälle ser jag till att rensa ut de garantier som inte gäller längre.
Lätt som en plätt och inte särskilt tidsödande!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar