söndag 13 april 2008

Deklaration

Eftersom det är deklarationstider snart och det aldrig är roligt när man får rota omkring i fjorton pappershögar innan man hittar de papper man faktiskt borde jämföra de förtrycka siffrorna på blanketten med, tänkte jag illustrera hur jag sorterar mina papper. Året om faktiskt! Har man ett bra ställe att lägga sina saker på är chansen större att de inte hamnar i en stor diversehög. Det är inget avancerat system, men det fungerar alldeles utmärkt för mitt lilla hushåll utan större ekonomi.



  1. Bra förvaring för pappren är viktigt! Jag använder brevkorgar. Tidsskriftssamlare fungerar lika bra, men är kanske lite mer skrymmande.
  2. Öppna all post på en gång och sortera efter principen: -- att göra, --att spara tillsvidare -- att sortera.
  3. Håll koll på att göra-högen och åtgärda den minst en gång i månaden, förslagvis när alla räkningar ska betalas.
  4. Titta igenom att spara tillsvidare-högen ibland. Där kan finnas allt från lösenord som kan vara bra att ha och program från en föreställning man varit på man inte är beredd att slänga:) Det är bra om man sorterar ur den här högen med jämna mellanrum också. Sentimentaliteten för programmet kanske släpper...
  5. Att sortera-högen tar jag tag i lite då och då. Det mesta sorterar jag in i pärmar under olika kategorier motsvarande vad det finns för behov. Lön, räkningar, bank, försäkringar, kvitton & garantier, studieintyg, pension, deklaration osv.
  6. När det blir dags för deklaration finns allt du behöver i rätt ordning i pärmen.
  7. En gång om året, någon gång efter årsskiftet, sorterar jag ur det som inte längre är aktuellt som lönebesked, räkningar och bankpapper, märker med rätt år och arkiverar i en för ändamålet avsedd låda i källaren. Då finns det kvar om jag skulle behöva, men är ändå inte i vägen. Vid samma tillfälle ser jag till att rensa ut de garantier som inte gäller längre.

Lätt som en plätt och inte särskilt tidsödande!

Inga kommentarer: